Julefröjd

Julen avlöpte lugnt och fridfullt.
Nää..det var en liten överdrift.
Lugnet infann sig först när de stressade gästerna hade gått.
En av kusinerna låg hemma nyopererad
och pappan och lillasystern ville naturligtvis
tillbaka till henne ganska snabbt.
Min egen pappa ville tillbaka hem för att möta upp sin
sambo som hade varit och firat med sina gamla föräldrar.
Det är samma sak varje år (förutom blindtarmsoperationen förstås).
Systern med pojkvän har varit hos mamma och lagat mat
och dom brukar komma alla tre lagom till Kalle.
Pappa, farmor, farbror och kusiner dundrar in strax efter Kalle,
vi kastar i oss julmaten eftersom alla är utsvultna.
Alla gnäller för att man inte orkar mera mat.
Barnen börjar genast tjata om att öppna julklappar
och de mer stressade gästerna håller försiktigt med.
Jag och mamma försöker dra ner på tempot genom att föreslå att
vi dricker kaffe innan det öppnas några julklappar och det brukar gå hem.
Sarah hade med en film de spelat in på utbildningen hon går.
Det var roligt.

Efter film och kaffe var det då dags för julklapparna.
Systern och jag hade skrivit några härliga nödrim som vi glatt framförde.
Simon var mycket lycklig över att det tveklöst största paketet
genom historien var till honom.
Det var en soffa.
Efter öppningen tittades det, som alltid, på varandras klappar,
man frågar om allting passar eller om någon vill byta något.
Lätt kaotisk stund, men kul.

När alla verkade nöjda med årets skörd, var det dags för
de stressade gästerna att tacka för sig och gå hem.
Mamma, syster, Danny och jag pustade ut.
Monterade en soffa och ett bord.
Simon stängde in sig för att njuta i sitt nästan nya rum, men kom ut igen
när vi skulle spela Sarah och Dannys nya spel, Vilda gester.

Det var en bra jul.
Inga högljudda diskussioner eller urflippningar.
Ett kort och intensivt besök för vissa,
men så länge alla är nöjda med det så...

Kommentarer
Postat av: Annah

Hej vännen o förlåt att jag inte hörde av mig men tiden förflyttade sig i 140km/h o jag hann inte med mig själv där ett tag..

Men en jättegod fortsättning till dig vill jag önska o kul att höra att du hade en bra jul!

Själv klarade jag av konststycket att inte "ryka" ihop me mamsen en enda gång under jul! ler

Har oxå debuterat som tomte...ha ha..höll på att slå ihjäl mig när jag smög runt huset i mörkret,men d blev succé..även om sebbe sa att d inte fanns nåra snälla barn där..han ville att tomten skulle gå.. KRAMAR A

2008-12-28 @ 18:52:33
Postat av: V

Det låter myys. Här är Norén i år igen. Gubbfan! Oinbjuden sneakar han sig in. Skilsmässa vid två närstående julbord...

2008-12-29 @ 00:43:58
URL: http://vick2ria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0