Spättarullader med vitvinssås och färska räkor

Middagen gick strålande.
Jag hade allting lagom förberett
vid halv sju då de skulle komma.
Nu har jag själv aldrig varit i tid
så jag räknar ju aldrig med att 
någon annan  ska vara det heller.
Eftersom torr överkokt fisk är extremt
äckligt så vill jag inte göra klart
det sista innan de kom.
Strax före sju dök de upp
tillsammans med Annas kusin, Ola.
Trevlig kille .
Såg rätt bra ut.
Tror jag i alla fall. Under ansiktsbehåringen
kanske han ser ut som fan.
Nej, det gör han knappast.
Han passade i skägg i
alla fall och han hade snälla ögon.
När jag nu fick fart i köket
för få klart den eminenta middagen á la 1991,
kokade jag upp såsen och smakade
av den samtidigt som jag kokade fisken.
Tyvärr var jag lite disträ eftersom
jag funderade på Magnus avsikt
med att ta med Ola.
Var det matchmaking på hög nivå
eller var det helt oskyldigt bara
för att Ola inte skulle behöva sitta
ensam i Uddevalla en lördagkväll.
(Ola bor i Göteborg och är i Uddevalla
under helgen för att lägga tak för Annas pappa)
Hur som helst upptäcker jag plötsligt
till min fasa att jag inte har haft koll på
såsen som stormkokar i kastrullen och
är precis på väg över kanten när jag lyfter av den.
Jag tvingar mig att återvända till verkligheten
och hoppas att inte såsen har bränt och
att fisken är genomkokt.
Jag lade upp allting och
kunde andas ut.
Det gick bra.
Det blev fint.
Vi fick sällskap av grannarna lite senare
och när natten kom och alla gästerna
gick hem somnade jag nöjd och glad.
Det blev en lyckad kväll.

Kommentarer
Postat av: Vicktoria

*skrattar*

Härligt Mallan!

2008-04-07 @ 22:29:59
URL: http://vick2ria.blogg.se
Postat av: Vicktoria

*skrattar*

Härligt Mallan!

2008-04-07 @ 22:33:24
URL: http://vick2ria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0