Paris

På Säve före takeoff.


Resan gick smidigt och vi hittade hotellet ganska snabbt. Det var väldigt rosa
och stank av någon starkt blommig parfym.



När vi kom så var vi fruktansvärt hungriga så vi tog oss snabbt ner till närmaste restaurang.
Det fanns några att välja på men jag är ganska säker på att vi valde rätt. Superservice, god
mat men ändå inte så dyrt.



Efter maten drog vi till det stora tornet. Det var väldigt vacker julklätt.
Utsikten därifrån är verkligen fantastiskt och Paris är enormt stort.
Ljusen tar liksom aldrig slut.



På torsdagen började vi med Montmartre och Sacre Coeur.
Vi hamnade på en gata där de bara sålde peruker och löshår på hela gatan. Faschinerande.
När vi närmade oss trappan upp till Sacre Coeur anfölls vi av ett gäng pratglada och trevliga killar. De pratade omkull Y snabbt och när jag kom i kapp var det kört. Jag gav också med mig och tänkte att jag har väl råd...
De band armband som de naturligtvis tog hutlöst betalt för. Men när han bad om 20 Euro så blev jag förbannad. Är man så dum så man låter dem hålla på så får man ju stå sitt kast kanske men fan heller att de skulle få några 20 Euro. De fick 10 av Y och det skulle räcka för oss båda tyckte vi. Det tyckte inte dom och stämningen sjönk och fler killar dök upp och när de "hotade" med att ta med mig till Afrika så fick de 5 av mig. Det var ju inte på allvar men jag betalade väl lite för att straffa mig själv för min dumhet. Jag hötte med pekfingret och läxade upp honom det sista jag gjorde. Helt onödigt, men det kändes något lite bättre att få häva ur sig.



Efter Montmartre åkte vi till rue Rivoli shoppade loss och sen åkte vi till hotellet och lämnade av våra kassar.
På kvällen blev det Champ's Élyssée i regnet.
I Renaults skyltfönster stod den här F1-bilen och lockade på Y.



Vi gick vidare en bit till och eftersom jag misstänkte ett närstående blodsockerfall så
föreslog jag en italiensk resturang som hade ganska rimliga priser och rätter som passade.
Så här glad är man innan man är medveten om att man har beställt
vegetarisk mat när allt man vill ha är kött.



Stackars Y ;) Jag fick erbjuda honom min mat istället eftersom det var skinka i min rätt.
Vad gör man inte för att bevara husfriden!

Fina dekorationer på Champ's Élyssée.




Så här förvarar man tydligen ostron i Paris, ute i det avgassura regnet helt utan skydd.



Strax bredvid stod de här sötingarna i ett tält.



Vi stod en stund vid Triumfbågen och bara skrattade. Trafiken runt den "rondellen"
är helt vansinnig. Det ska fungera som en rondell men det finns inte en enda linje
som visar filer. Alla bara kör som de vill. Den enda regeln verkar vara att huvuddelen
av trafiken bör gå åt samma håll men det händer relativt ofta att någon bara kör
på tvären rätt igenom alltihop så att alla andra får stanna. 
Ganska förvånande nog var det inga som krockade.
 


Det var en jättemysig resa. Vi hann med en massa saker utan att stressa runt.
Det finns förstås lika mycket till som man vill se och göra,
så vi får väl se om det kan bli en tur till någon gång.


Kommentarer
Postat av: Annelie

Ser härligt ut! Tur att du inte blev kidnappad till afrika då :-D

2011-12-19 @ 16:28:46
URL: http://anneliehansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0