Lycka?

Sitter med en kopp kaffe framför
Oprah show.
Idag har det handlat om lycka.
Gästerna hade fått fylla i ett test:

  • In most ways, my life is close to ideal.

  • The conditions of my life are excellent.

  • I am satisfied with my life.

  • So far I have gotten the important things I want in life.

  • If I could live my life over, I would change almost nothing.

  • Alla frågor ska rankas mellan 1-7 där 7 är helt instämmande.
    Om man sammanslaget får mellan 30 och 35 poäng så
    är man fullkomligt vrållycklig. Under 15 mår man riktigt jävla dåligt och
    däremellan har man en del att jobba på.

    Jag kastade ett öga på frågorna och insåg direkt att jag ligger ganska bra till.
    Jag blev lite förvånad, eftersom jag inte ser mig själv som jättelycklig.
    Den brittiske psykologen som var där och tyckte till
    svarade på min fundering.
    Det är skillnad på happiness and joy, så det är väl det jag känner...
    jag kan sakna glädje och blandar ihop det med lycka.

    Psykologen pratade också om destinationsberoende.
    Det är jag!
    Alltså svårighet att njuta och leva i nuet.
    Att hela tiden se till nästa händelse och
    tro att bara jag kommer dit så blir jag lycklig.
    Jag har visserligen blivit mycket bättre men
    det är en bit kvar.

    Jag har det ändå väldigt bra,
    så jag är nog lyckligare än vad jag har trott. :)


    Kommentarer
    Postat av: V

    hm, det där måste vi beröra vidare malin...

    2007-11-03 @ 00:14:21
    URL: http://www.vick2ria.blogg.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0