fattiglappen

Jag blir så ledsen!
År 2006 var det året
som jag tog min examen.
Det var brist på jobb och jag
fick nöja mig med vikariat och timjobb.
Jag fick bostadsbidrag under tiden
vilket var en stor hjälp.
Nu får jag sota för det.

Igår fick jag brev från försäkringskassan
som säger att jag fick för mycket bostadsbidrag.
Jag ska betala ut 10 000 kr.
Ingen avbetalningsplan.

Jag klarar mig äntligen utan bidrag,
men det är ganska knapert. Om man
har en 4-årig universitetsutbildning plus
några förebyggande år på komvux,
så har man en saftig skuld till SCN.
Det kostar kan jag lova.

Jag har jobb och klarar precis att försörja
mig och Simon på min lön.
Vi har inte några möjligheter till utsvävningar.
Jag försöker att spara lite varje månad.
Det går sådär.
Nu kommer det alltså ett räkning
10 000 kronor för att jag behövde hjälp
för 2 år sedan.

Bara för att jag klarar mig utan bidrag
betyder ju inte det att jag är välbärgad.
Jag hade inga pengar de månader jag fick bidrag,
när jag fick pengar tog de bort bidraget,
MEN de slår ut det utbetalade beloppet på ett helt år
utan att ta hänsyn till vilken tidsperiod det fanns ett behov.
Jag får alltså betala tillbaka pengarna
jag fick när jag var pank
för att jag senare samma år
inte var pank längre.
Logiskt va?


Var ska jag få 10 000 kr ifrån.
Jag kanske kan få bidrag?

Kommentarer
Postat av: Peter H

Om du bara sväljer lite och står med mössan i handen så kan du säkert få en betalningsplan. Även om det står att inte det går. Det brukar fungera att bocka och buga (fast du kanske ska niga?).

Och eftersom bu ibland bloggar (stavas det så?) om mig så får du vara med i min blogg också :-)
Vi syns imorgon!

Postat av: Vicktoria

Mmm, massutskick tydligen. I'll
have to pay to...

2008-01-30 @ 11:18:00
URL: http://www.vick2ria.blogg.se
Postat av: malin

Peter; ingen krogspelning i mitt bagage men dock, biograf, folkets hus, Mattssons festlokal och andra relativt stora tillställnigar. Jag kan tyvärr inte kommentera på din blogg, men det är i alla fall kul att du börjat blogga ordentligt.

V; ledsen för din skull med...

2008-01-30 @ 13:14:35
URL: http://mallanp.blogg.se
Postat av: Peter H

Man får ju göra lite reklam för oss ;-) Men, vad är att blogga ordentligt?

2008-01-30 @ 15:49:11
Postat av: malin

P; att skriva annat än sina låttexter på bloggen.

2008-01-30 @ 17:06:51
URL: http://mallanp.blogg.se
Postat av: Annelie

Det finns avbetalning om man ringer till dom. Jag blev skyldig 14.000, som jag har betalat av med en femhundring i månaden i hundra år. I sommar är det iallafall slutbetalt.

2008-01-30 @ 22:09:00
URL: http://anneliehansson.blogg.se
Postat av: P

Mina texter är mer än mina ord... hur dumt det än låter...

2008-01-31 @ 01:09:15
Postat av: Daddy P

Man ska jobba svart och luras allt vad man orkar! Det är vägen, myndigheterna är puckon och dom som jobbar snärjda i den offentliga byråkratin är hjärndöda paragraf-slavar. Fan jag ballar ur bara jag tänker på det.

Hoppas det löser sig iallafall. Kramar

2008-01-31 @ 20:31:35
URL: http://patasbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: malin

love U patrik!!

2008-02-01 @ 10:04:59
URL: http://mallanp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0