morgonrapport

Gillar inte tidigt på morgonen.
Jag är skör.
Idag var det så illa att jag hoppade över
frukosten för att få ligga en extra tjugo minuter.
För den som inte känner mig behöver kanske förklaras
att det krävs allvarlig sjukdom eller annan tragedi
för att jag ska hoppa över en frukost.
De små rufsiga varelserna som precis vaknat i rummen
bredvid köket hade också ett svårt uppvaknande idag.
Tiden och utomhustemperaturen skulle avhandlas med
allvar i morgonstund. Jag försöker verkligen att inte ge efter för
provokationer men klarar inte att stå emot.
Pappan som inte heller har någon motståndskraft vid denna tiden
på dygnet förlorade leendet och stämningen plattades till.
Ibland känner jag att jag inte vill tillrättavisa eller
ens öppna munnen om det inte är i rent positiva ordalag.
Det finns en liten oro över att de inte ska tycka om mig.
Jag är ju den som har kommit och tagit en del av
deras pappas uppmärksamhet och tid från dem.
Det känns som att det är lätt hänt att jag blir den dumma som skäller.
Nu kommer jag ju aldrig att låta bli att upplysa, uppfostra
eller säga ifrån men det är i alla fall jobbigt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0