val

Det känns lite underligt att det amerikanska
valet får så extremt mycket mediauppvaktning.
Jag menar, USA är ju storebror i alla lägen och visst måste
man väl räkna det landets president till världens mäktigaste man,
men fan alltså...jag vill nog bara att det inte ska vara så.
Det är att acceptera att "en person" bestämmer över resten av världen.

Jag ser mig som en hyfsat röd och solidarisk person och
den amerikanska livstilen och politiken som hyllar den enskilda
människan som gärna får gå över lik för att bli framgångsrik,
går liksom stick i stäv med mina åsikter.
En kvinna sa idag att hon tänkte rösta på McCain för att han inte planerade några
skattehöjningar utan tror på den enskilde individens rätt att bestämma...
Bestämma vadå ?? Att hon aldrig kommer att bli sjuk ?
Att hon kommer att ha ett välbetalt jobb trots att den ekonomiska krisen orsakar extrem arbetslöshet ?
Det finns många anledningar att människor har det bedrövligt dåligt i livet,
men jag tror att om de hade fått bestämma så hade de haft det jävligt mycket bättre.
Ibland får man bara inte den möjligheten.

Det känns i alla fall betryggande att demokraten leder det här spelet.
Sedan är det ju dessutom en milstolpe i amerikansk historia
att det lutar åt att det amerikanska folket väljer sin första svarta president.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0